Trochu vzduchu navíc... proč?

Každý motocyklový motor potřebuje ke svému chodu dodávat vzduch. Čím větší výkon se od motoru očekává, tím víc vzduchu je potřeba dodávat. Většina sériových vzduchových filtrů je navržena tak, aby dodávaly optimální množství vzduchu v kombinaci se sériovými (čti restriktivními) karburátory (nastavením) a výfuky. V okamžiku, kdy se na celé soustavě něco změní na jedné straně - například otevřením výfuků, bez adekvátního nastavené zbytku soustavy, dojde bezpodmínečně ke zhoršení parametrů motoru. Nejčastějšími důvody pro modifikace soustavy - sání-výfuk na cruiserech Wildstar jsou touha po vyšším výkonu (nebo jeho lepším průběhu), zvuk motorky a vzhled. Je jedno, jaké je pořadí těchto přání ale řešení se vždy musí hledat pro celou soustavu. Pokud chceme dosáhnout lepšího výkonu nebo průběhu kroutícího momentu, musíme se poohlédnout po komplexním řešení a najít optimálně fungující sestavu vzduchového filtru, nastavení karburátoru a výfuků. Při tom je potřeba vědět, že ne všechny “airboxy” jsou vhodné pro všechna použití, i když dodávají třeba i obrovské množství vzduchu. Racingové (závodní) karburátory jsou často osazované naprosto otevřeným hrdlem, maximálně krytým jemnou sí?kou. Je jasné, že dlouhodobý provoz takto otevřené vzduchové soustavy bude mít negativní vliv na životnost motoru a také se s ním nepočítá pro jakýkoliv normální provoz na silnici. Na druhou stranu - sériový airbox nemůže z principu své konstrukce dodat potřebné množství vzduchu v kombinaci s otevřenějšími výfuky, i když nabízí asi nejlepší ochranu proti nečistotám prostředí. Tolik stručná a nepřesná teorie...

Když pomineme extrémy “závodních” řešení, prakticky bez filtrace, nabízí a používá se několik základních řešení vzduchového filtru. Protentokrát pomineme i možnost vyvrtání děr do plastového těla sériového filtru a soustředíme se jen na profesionální výrobky, které je možné kdykoliv vyměnit za původní vzduchovou soustavu. Nicméně ani jedno z těchto řešení není z pohledu výrobce možné v záruce a je to vždy na riziko majitele, případně dohody s konkrétním prodejcem a servisem.

Vzduchové filtry K&N patří mezi nejrozšířenější na světě. Při správné údržbě vydrží leckdy déle než motorka, nabízí optimální poměr množství dodávaného vzduchu a filtrování nečistot. Najdete je prakticky ve všech řešeních airboxů pro XV1600 bez ohledu na to, o kterého výrobce se jedná. Pochopitelně v případě, že se vůbec filtrační vložka používá. Byla jen otázka času, než přímo výrobce oblíbených filtrů přijde s řešením celého airboxu. Stalo se tak (tuším) v roce 2000, kdy začali nabízet kompletní systémové řešení na Wildstara s několika variantami designu chromovaného vnějšího panelu. Filtr je velmi výkonný ale nevýhodou jsou rozměry, které prakticky kryjí celý pohled na válce z pravé strany (stejně jako sériový box). Oproti němu je ale mnohem hezčí, užší a hlavně - jde o kovový kryt a nikoliv plastový. Někteří cestovatelé měli připomínky na chování filtru v dlouhotrvající jízdě v dešti a estétům se nelíbí občasné kapičky oleje, který se přefukem dostává do filtru a při saturaci odlétává směrem na pravý podsedlový kryt a případně holeň řidiče. Ostatní (včetně ceny) jsou jen samá pozitiva. V sadě s osvědčenými výfuky a karburátorovým kitem jde o jedno z nejlepších řešení na trhu.

K&N

BARON´S CUSTOM

Mezi “metrickými cruisery” neznámnější americký výrobce doplňků - John Baron, nabízí obdobu předchozího filtru (opět na bázi K&N) s ještě větším krytem, který skutečně bezezbytku vyplňuje prostor mezi válci. Krytů se nabízí řada v různých designech a filtr je možné volitelně vybavit usměrňovacím trychtýřem, který “roztáčí” proud nasávaného vzduchu a tím má zaručit lepší promíchání směsi v karburátoru. Jde o podobný princip jako v dynamických filtrech firmy Kuryakyn ale v tomto případě je funkčnost sporná. V každém případě se jedná o jedno z nejpopulárnějších řešení v USA. Do ČR se oficiálně výrobky Barons Custom nedovážejí ale je možný individální dovoz. Kvalita výrobků BC je příkladná. Ceny odpovídající.

DE PRETTO MOTO

Italská firma DPM nabízí oficiálně na našem trhu efektní vzduchový filtr pro XV1600, který patří mezi nejmenší na světě. Díky tomu ve značné míře odkrývá pohled na válce (i s průhledem skrz) z levé strany. S papírovou nebo kovovou vložkou filtru by nebylo možné dosáhnout potřebného průtoku vzduchu a tak firma využila řešení známé a hojně používané na cross motocyklech - speciálním olejem napuštěná molitanová vložka. Kryt je vyrobený z leštěného hliníku (což odpovídá designu dalších doplňků výrobce ale vzhledem k naprosté absenci chromařů schopných v ČR pochromovat slitiny lehkých kovů) je to problém pro ty, kteří mají slovo CHROM vytetované na kůži. Vložka se velmi snadno čistí ale čištění je potřeba provádět častěji než v případě papírových vložek. Průtok je mnohem vyšší než u sériového filtru ale horší než u velkých filtrů s K&N nebo dynamických řešení. Cenová hladina je přijatelná, kvalita zpracování prvotřídní. Nevýhodou je opět odstřik oleje z přefuku skříně za jízdy nebo odkapávání po jízdě, protože kapacita molitanu nasyceného přípravkem je velmi malá.  Filtr je naprosto odolný vůči dešti, takže ho lze doporučit cestovatelům - nemluvě o triviální údržbě kdekoliv na cestách.

KŰRYAKYN

Americký výrobce doplňků patří mezi nejprestižnější firmy v oboru. Kvalita jeho výrobků pro H-D, Goldwingy, Valkyrie a nyní i pro Roadstary, patří do nejužší světové špičky. Bohužel skvělý design a kvalita je vyvážena cenou. Metrické výrobky KŰRYAKYNa do ČR nikdo oficiálně nedováží ale je možný a vyzkoušený individuální dovoz s využitím amerických dealerů, protože výrobcovy obchodní podmínky žádný český dealer asi nesplní (minimální odběry a skladové zásoby odpovídající americkému trhu, tedy v řádu milionů Kč). Pro XV1600 se nabízí dvě základní řešení - statický filtr Twin Velocity a osvědčený (z platformy H-D) dynamický filtr Hypercharger. Patentovaný princip Hyperchargeru vychází z principu, že motor si pomocí podtlakové hadice a membránovéhé mechanismu ze sání motoru sám řídí množství dodávaného vzduchu pomocí vstupních klapek na filtru, takže směs má vždy optimální bohatost pro daný jízdní režim. Vzduch je klapkami usměrňován a pomocí trychtýřového vnitřku těla filtru roztáčen, filtrován pomocí kruhového K&N filtru a přiváděn do karburátoru. Nevýhodou tohoto řešení je poměrně větší šířka filtru, což by některým lidem mohlo vadit, protože není možné pravou nohu přitisknout pevně k nádrži. Řada úpravců (především showbiků) řeší instalaci HC tak, že filtr otočí do horizontální polohy a pomocí kolena ho vystrčí dopředu, takže není v dosahu řidičovy nohy. Jenže dlouhá trubka sání není úplně ideální pro proudění vzduchu ale je to řešení velmi efektní. Mírnou komplikací při montáži je nutnost napojení řízení filtru na podtlakovou hadici z AIS systému nebo v případě jeho odstranění přímo na sání motoru, což v obou případech vyžaduje demontáž nádrže. Filtr dodává prakticky stejné množství vzduchu jako velké statické filtry ale nezakrývá válce z levé strany a je nesmírně efektní díky pohybům křidélek, které se podobně jako kryt filtrační vložky dodávají v mnoha barevných provedeních. Měření na dynamometru ne zcela odpovídá skutečnosti, protože filtr z principu předpokládá, že vzduch je do něj vháněn rychlostí, odpovídající rychlosti motorky, což na brzdě nejde nasimulovat bez ventilátorů, které by foukaly na testovanou motorku vzduch odpovídající rychlostí. Ochrana proti dešti je velmi slušná ale filtr má tendenci nasávat hmyz a doporučuje se častější čištění vložky. Kromě standarního provedení je možné koupit i příplatkový “performance” model a různá provedení vnějších krytů.

S&S

Filtry S&S patří mezi nejčastější na přestavbách H-D a byla opět jen otázka času, než někdo přijde se systémovým řešením pro XV1600. Výrobců, kteří modifikaci pro Roadstar nabízí, je několik ale nejvíce se nám líbí řešení australské firmy Nemesis Racing, která nabízí nejen kompletní tělo filtru ale i volitelně kombinace s různými karburátory podle požadavků na výkon. Filtry série E se doporučují s Venturi karburátory 47.6mm, série G s racingovým 51.4mm. Cena za kompletní sestavu se pohybuje kolem 600 dolarů + doprava a poplatky. Nemesis také vyrábí lepší sací potrubí, které výrazně pomáhá dosáhnout lepších výkonů a řeší řadu nedostatků gumového sacího potrubí sériového stroje a nabízí tak skutečně kompletní řešení filtru+karburátoru+sání. Dovozce do ČR neexistuje ale díky úzkým kontaktům na výrobce jsme schopni zprostředkovat individuální dovoz. Podle informací od prvních majitelů kitů z USA je S&S komplet od Nemesisu naprostá špička. Pochopitelně se na tom výrazně podílí i velké karburátory a skvěle řešené sací potrubí.

OSTATNÍ FILTRY, KOMPRESORY atd.

Výrobců filtrů pro XV-1600 je pochopitelně mnoho a bylo by asi zbytečné psát o všech exotických řešeních všemožných výrobců z Evropy i Ameriky. Jako kuriozitu uvádíme příklady kompresorů, které se pro Roadstar nabízejí v cenové hladině odpovídající přibližně 120-150 tis. Kč hned od několika výrobců.

V každém případě doporučujeme řešit vždy filtr jakou součást celku - tedy v kombinaci s nastavením karburátoru a typem výfuků nebo koncovek. Vždy se vyplatí konzultace s odbornou dílnou, která se laděním velkých V-Twinů a specificky Wildstarů zabývá a má s touto motorkou zkušenosti. Je vždy obtížné být v něčem první a použití osvědčeného řešení mnohdy vyřeší spousty trápení a hledání správného nastavení.

Myslíte si, že by tady neměl chybět nějaký výrobek, který znáte, používáte, vyrábíte nebo prodáváte? Dejte nám vědět. V případě komerčních nabídek se určitě dohodneme na podmínkách, v ostatních případech není co řešit - každá zkušenost se někomu může hodit.

WEBER

Novinkou pro rok 2003 je nabídka americké firmy Wide Open Products, která nabízí duální karburátor Weber, který se namontuje během asi hodiny bez podstatnějších úprav stroje. Kit obsahuje vše potřebné, využívají se sériové bowdeny a podle údajů výrobce se tím dosáhne zvýšení výkonu o 11-13%. Bohužel cena nebyla dosud zveřejněná, na stránkách výrobce, resp. dodavatele jsou nabízené zatím pouze karburátory pro H-D ale protože se již ví cena přímoho konkurenta (S&S kit v provedení DaVinci za 900 dolarů), tak těžko bude cena Weberu nižší.

UPDATE: Podle informace z webu http://socalcruisers.com/Page.html je cena 1300$

©2000-2002 wildstar.cz - stránky příznivců XV-1600 Wildstar/Roadstar©
sponzoruje 20-20 Vision Graphics, Jihlava - studio, které tvoří Váš vizuální styl.