Máte nový stroj a prodejce vás zahrnuje informacemi o tom, co si všechno můžete pořídit za doplňky. V duchu si říkáte, proč něco kupovat, vždy? ta motorka je bezvadná a nic navíc není potřeba. Někomu to vydrží týden, jinému měsíc a někomu třeba i rok. A pak si najednou uvědomí, že těch stejných motorek vidí kolem sebe nějak moc, dřív mu to ani nepřišlo, že by jich tolik jezdilo. Někoho “přinutí” k vylepšování třeba spolujezdkyně, která nadává na nepohodlné sedátko a chybějící opěrku apod. Důvodů je mnoho a všechny jsou svým způsobem správné. Takže zajdete do různých prodejen a dílen a začnete trochu shánět informace, co se vlatně všechno nabízí, jaká kvalita a za kolik. A tak by se vám mohla hodit právě tato informační stránka, která je jakýmsi úvodem do komplikovaného a agresivního trhu s doplňky.

  • Nakupování doplňků (zejména chromovaných dílů) je nikdy nekončící záležitost, která vyžaduje především silné nervy a důkladně provětrá veškeré finanční rezervy!
  • Není všechno kvalitní chrom, co se stříbrně blýská!
  • Ne všechno co je “made in USA” je kvalitní, ne všechno “made in Italy” má nejlepší design a ne všechno levné se skutečně vyplatí
  • Díly na japonské motorky a Wildstar/Roadstar zejména, nejsou v žádném případě obecně levnější než na americké stroje
  • Nikdy ale skutečně nikdy nekonzultujte nákupy doplňků s přítelkyní nebo manželkou, zejména pokud máte společný domácí rozpočet!

Většina prodejců vám bude již během nákupu motorky “nutit” nějaké více či méně smysluplné doplňky z katalogu výrobce, případně doplněné doplňky z jejich obchodu. Spousta lidí dělá stejnou chybu a koupí si například brašny a další díly, aniž by porovnali nabídky a ceny a často se stává, že takto “vybraný” díl ani neodpovídá jejich stylu a k motorce se ani příliš nehodí. Chceme vám pomoci, abyste nemuseli během pár týdnů nebo měsíců tyto díly pod cenou prodávat a zbytečně ztrácet peníze, které jste utratili za nevhodné doplňky. Jak na to?

Rozložená druhá strana brožury Yamaha

Yamaha originál doplňky a literatura:

Je velmi pravděpodobné, že jste ke své motorce dostali v balíčku různých manuálů a příruček i skládačku, kde jsou poutavou formou představené některé doplňky z nabídky výrobce, kterými si můžete začít svého broučka vylepšovat. Výrobci se musí přiznat, že se pokusil o představení několika základních směrů, kterými se nový majitel může ubírat. Hned na titulní straně je vyfocená (mimochodem, jde o jednu z nejlepších reklamních fotek WS) motorka ve stylu, který výrobce nazývá “Boulevard”. Je to motorka v solo úpravě (nemá sedlo spolujezdce) s nízkým plexi (víceméně styl než funkčnost). Jakýkoliv kufr nebo brašna tento styl výrazně neguje, stejně jako opěrky apod. Praktičtější řešení je na druhé straně, kde je představený styl typické cestovní (touring) verze - velký plexi štít, brašny, pohodlné sedlo spolujezdce i řidiče, vysoká opěrka, chrániče na kolena apod. Třetí verze je v podstatě totožná s titulní stranou, pouze je více “ověšená” doplňky a je bez čelního štítu. Takže i z těchto několika málo fotek se dá odhadnout, jak asi vypadají stroje touringové a jak cruisery určené na ježdění po městě bez nároků na dlouhé několikadenní cesty.

Základní brožura s doplňky, kterou byste měli dostat k návodu k motorce od výrobce

Bohužel v nabídce Yamahy v tomto okamžiku není rozsáhlá brožura Star Accessories & Apparel, která je určená pro trh v USA a kde jsou prakticky všechny doplňky, které výrobce nabízí. Naštěstí žijeme v době pokročilých komunikačních metod a Internet není pro Yamahu něco opomíjeného a tak vše potřebné můžeme najít online. Většinu odkazů najdete na stránce linků V každém případě je dobré sledovat stránky www.yamaha-motor.com a příslušné podsekce - cruisers/roadstar apod. Pokud máte trošku rychlejší připojení, stojí za to počkat na natažení aplikace BUILD YOUR OWN BIKE, kde si můžete pomocí přetahování doplňků na sériovou motorku vytvořit obrázek stroje ve zvoleném stylu, dívat se na něj ze stran apod.

Aktuální odkaz na stránky s katalogy příslušenství je ZDE
Aktuální odkaz na online konfigurátor doplňků BUILD YOUR OWN BIKE je ZDE
 

Důležité je, že WilStar se v USA jmenuje RoadStar a tím pádem nenajdete mimo Evropu v žádné literatuře doplňky na XV-1600A ani na WildStar ale musíte hledat Roadstar!

Katalog Star Accessories & Apparel (z USA) má ekvivalent v katalogu doplňků Yamaha Star Accessories pro Evropu

Katalog Star Accessories & Apparel se vydává obvykle jednou ročně (nelogicky na jaře, obvykle dávno po zimě, kdy většina lidí přestavuje stroje a nakupuje doplňky na novou sezónu). S ještě větším zpožděním je v ČR k dispozici katalog více či méně omezené skupiny výrobků, které jsou nabízené na evropském trhu. Někdy jsou v katalogu i věci, které se v USA nenabízejí, takže je vhodné mít k dispozici oba zdroje, nebo alespoň ten evropský a zbytek dohledávat na Internetu. V každém případě, příslušenství Yamaha Star je jen málokdy vyráběné Yamahou, většina těchto doplňků je původem od jiných firem a v drtivé většině jde o zboží z USA. Například většinu doplňkových sedel vyrábí pro Yamahu americká firma Corbin (prestižní výrobce a tomu odpovídající kvalita a cena), chromované díly jsou například od firem Khrome Werks, HardKrome (vyrábí pro Yamahu například nechvalně známé světelné rampy) apod. To je ale vyjímka. Je nutné říct, že 99% doplňků “od Yamahy” je prvotřídních a jejich nákupem se nic nezkazí. Pokud na to člověk má peníze. V tomto případě celkem přesně platí, že za kvalitu se platí. Nejlépe se o tom člověk přesvědčí na vlastní kůži - nechte si ukázat v prodejně brašny Silverado a srovnejte je s “evropskými” Canyon. Okamžitě pochopíte, že je mezi nimi takový rozdíl, jako mezi třeba Audi a Trabantem. Nechte si je “připasovat” na bok motorky a podívejte se na tvary a pochopíte, že dávat na motorku za bratru 400 tisíc Kč doplňky z kategorie “nemám na to” je prostě škoda. Navíc ne vždy jsou tyto věci nejlevnější. V každém případě vás musí zajímat funkčnost. Brašny, které nemají dokonale vyřešené utěsnění proti dešti jsou k zlosti.

Nenakupujte doplňky bez rozmyslu. Některé jsou řešené tak, aby ladily dohromady s určitým stylem a dalšími díly a jejich kombinování není vždy nejlepší. Většina chromovaných dílů (víme jen o jedné vyjímce - engine covers se dělají jen v provedení ball milled) se dělá “hladkých” (smooth) nebo “s drážkami” (ball milled) a výběr záleží jen na vás. Jakékoliv chyby jsou dosti nákladné - doplňky se prodávají z druhé ruky poměrně pod cenou (i když jsou prakticky nové) a zájem o ně je minimální. Takže raději 2x měřit než pak nadávat nad špatně nakoupeným plexi, které nemá vyhovující výšku. Rozhodně je dobré se poradit kromě prodejce (který vám často napovídá spoustu věcí ale sám s Wildstarem nemá žádné osobní zkušenosti) i s dalšími majiteli. Internet je k tomu přímo dělaný. Největší zdroj informací je z tzv. konferencí, což jsou internetová diskuzní “fóra”, kde se virtuálně scházejí majitelé určitých typů motorek a vyměňují si zkušenosti. Více o tom najdete v části DISKUZE

Doplňky dalších firem

Výrobců doplňků pro RoadStar/WildStar jsou stovky. Některé firmy dělají jen jeden určitý výrobek nebo skupinu doplňků (např. koncová světla), jiní nabízejí spousty všemožných vylepšení - počínaje designovými díly (různé krycí panely a kryty) a konče výkonovými kity pro úpravy a ladění motoru. Na stránce DOPLŇKY najdete odkazy na spoustu těchto firem a zkušenosti s jejich díly a jejich dostupnost apod. Důležité je, dávat si pozor, protože řada těchto firem rozhodně nenabízí prvotřídní kvalitu, na jakou budete zvyklí od Yamahy z doplňků STAR. Tohle není žádná reklama výrobce, jejich doplňky jsou skutečně mimořádně kvalitní a je vidět, že výběru dodavatelů věnovali pozornost. I když vždy se najde chybička, která ale v tomto případě potvrzuje pravidlo. Speciálně je potřeba dávat si pozor na různé “univerzální” díly, které bývají pochybné kvality a stylu a co vypadá relativně dobře na Viragu 250 (nic proti tomu stroji a jeho majitelům), nemusí dobře vypadat na našem cruiseru. Literatura těchto výrobců bývá hodně omezená, v českých podmínkách prakticky nedostupná. Katalog (obvykle rok starý) mívají v prodejnách pouze k nahlédnutí a zejména firmy, které prodávají “všechno”, mívají neuvěřitelně špatné online prezentace. Snad s vyjímkou německých motorkových supermarketů typu “Polo” nebo “Louis”, kde jsou k mání mezi lidmi poměrně běžně katalogy a prezentace na webu mívají také slušnou. Nicméně počet doplňků na Wildstara je u těchto firem minimální. Takže na literaturu raději nespoléhejte a nejlepší je, když vám prodejce díl přímo ukáže na motorce nebo v reálu. Největší riziko jsou objednávky naslepo, kde zaplatíte zálohu a měsíc čekáte, co vám to vlastně vůbec přijde a jestli to bude v takové kvalitě a provedení, jaké si představujete. Bohužel jsme ale v Čechách a ne v USA, takže dodací lhůty doplňků se pohybují v řádu týdnů a měsíců a nikoliv dnů. I když ani v USA se doplňky příliš nevedou na skladě, kromě základních řad, ovšem dodací lhůty jsou mnohonásobně kratší, pokud se konkrétní díl vyrábí. Navíc si je prodejci berou na sklad v mnohem větších počtech, takže je šance je koupit prakticky okamžitě. Jenže - nejsme v Americe. Tak se nezapomeňte podívat na stránku doplňků tady na webu a na zkušenosti s konkrétními díly a jejich tuzemskými dodavateli.

Pozor na záruku !!!

V pravní fázi většina majitelů navěšuje na svůj stroj další a další doplňky. Někteří dříve či později přejdou do fáze modifikací, kdy začnou některé díly vyhazovat a nahrazovat jinými, upravenými nebo dělanými na míru. A další jsou ve fázi, kdy staví víceméně novou motorku z některých dílů původního stroje. Těmto úpravám se říká přestavby nebo stavby. V každém případě je nutné upozornit, že na většinu dílů a doplňků se prodejci dívají shovívavě (pokud je sami prodávají a montují, tak nebývá vůbec žádný problém) ale rozhodnutím “výměny zadní kyvky a zadní pneumatiky za širší” obvykle padá záruka. Dílů na přestavby na bázi XV1600 se dnes nabízí obrovské množství a prakticky všechny firmy, které nabízejí tyto díly na přestavby a modifikace strojů H-D, nabízí dnes i díly na modifikace a úpravy Roadstarů. V orientaci vám pomůže naše stránka doplňků a dílna.

Možná méně drastický, nicméně však do stejné kategorie spadající, jsou výměny výfuků, což je jedna z prvních věcí, o kterých nový majitel začne uvažovat, když uslyší zvuk jiných motorek, mnohdy o kubatuře o jednu nulu menší. Bohužel výměna výfuku není stejná, jako výměna sedla za jiné a má na chování motoru dost podstatný vliv. Mnoho lidí utratilo peníze za nesmyslné koncovky výfuků, které vůbec na takovou kubaturu jako 1600cc nejsou vhodné, řada dalších utratila spousty peněz za “ladění” koncovek, které prostě nejdou dokonale sladit se zbytky svodů a stavem karburátoru. Další zase vrtají díry do různých částí sériového výfuku v touze po vylepšení jeho zvuku apod. Pro všechny jen jedna stručná rada - kupte si pořádný výfuk! Myšleno kompletní výfukové potrubí od válce až po koncovku, navržené a odladněné na Wildstar a pokud možno od jedné z firem, které tomu rozumí a s jejichž výrobky jsou dobré zkušenosti. Jistě, není problém namontovat si víceméně racingový výfuk ale člověk musí počítat s tím, že při změně počasí dojde ke změně charakteristik a “nějak to nepojede”. Většina majitelů chce výfuk, který přidá nějaký ten výkon navíc (na pokrytí váhy přidaných doplňků například), zlepší zvuk (je to 1600cc, tak to nemůže mít horší zvuk než sousedova 650ka) a chce aby výfuk a svody nehrály všemi barvami ale byly stále stříbrné. Možností kupodivu není zase až tolik (stejně jako na další značky) a rozhodně se vyplatí promluvit si s majiteli potencionálních “výfuků” než uvěřit nějakému prodejci, který vám nabízí “zaručeně skvělé harlejácké výfuky”. Více informací najdete v části doplňky. Rozhodně musíme upozornit na to, že s výfuky úzce souvisí i vzuchový filtr a nastavení karburátoru a teprve správně sladěná sestava sání-karburátor-výfuk bude fungovat ke spokojenosti majitele.

Příklad poměrně modifikovaného stroje - sériový rám s množstvím doplňků a úprav včetně jiného vzduchového filtru, černěného motoru, výfuků, kol, prodloužené nádrže, blatníků atd
Firma Barons Customs z USA si pro svou propagaci postavila tento hezký hardtail s motorem se zvětšeným objemem a výkonem nad 105l. Typická stavba
Typický doplněk dalšího výrobce - otáčkoměr na řídítka
Na přestavby XV1600 se dá dnes sehnat veškerý materiál
Typická stavba - není co dodat, zajímavostí je kompresor

MODIFIKACE - pozor na záruku, vždy riskujete její ztrátu a domluva s vaším autorizovaným prodejcem je více než žádoucí! Co jeden prodejce “toleruje” nemusí být podstatné. Jsou země, kde lze přijít o záruku pouhým odstraněním nálepek (ehm. návod je v dílně). Tak pozor!

DOPLŇKY

MODIFIKACE A PŘESTAVBY

STAVBY

Zatímco u přestavby se víceméně vychází ze sériových dílů, v případě stavby se “staví” motorka od začátku. Většinou je hlavním poznávacím znakem rám - většina modifikací, neboli přestaveb je na bázi sériového rámu, případně s doplnění o jinou zadní kyvku, kola, vidle apod. Ale většina dílů je původem ze sériového stroje. Stavby využívají zcela nové rámy, často jsou to “hardtaily”, tedy neodpružené stroje (hezké na pohled, příšerné na ježdění), ve většině případů se využívá ze sériového stroje motor a převodovka a to často motor velmi modifikovaný (zvětšený objem na 1800 nebo téměř 2000 kubíků, turbodmychadlo apod). Hranice mezi těmito kategoriemi není příliš jasná. Vcelku na tom ani nezáleží. V případě Wildstarů a zejména Roadstarů (přece jenom jsou příjmy v USA trochu odlišné od Evropy) platí staré známé pořekadlo - nic není nemožné, doplněné tradičním - pokud na to máš. Dneska není nic, co by se na XV1600 nedalo sehnat - rámy, litá kola, šesti a osmipístkové brzdy, dlouhé vidle, výkonové kity (100-120 koní), přeplňování kompresory nebo turbodmychadly s elektrickým i mechanickým pohonem, zapuštěné LED lampy, zapalování, řídící jednotky s programovatelnou charakteristikou a tisíce dalších dílů. Během těch několika let, kdy se Roadstar prodává, se stal šlágrem mezi výrobci, včetně těch, kteří vyráběli dříve díly pouze na stroje americké provenience. Takže fantazii se meze nekladou a například v části našeho webu GALERIE najdete spousty ukázek toho, že v mnoha případech, se nekladou meze ani financím na stavbu.

Dávejte si také pozor na doplňky, které nemají potřebnou homologaci pro provoz. Ne vše, co hezky vypadá, je skutečně vhodné na motorku, na které se opravdu jezdí. Je rozdíl mezi “showbikem”, tedy motorkou určenou víceméně na výstavy a předvádění na srazech a strojem, na kterém se chystáte na cestu třeba do Španělska. Vždy se poraďte se svým prodejcem, pokud si nejste jistí, jestli je daný výrobek vhodný. Příklad - malinké blinkry mohou vypadat atraktivně ale pokud je v dešti přehlédne řidič kamionu, může to dopadnout ošklivě. Nezapomínejte na bezpečnost!

Je to jasné? Pokud jste se nyní trochu zorientovali, tak se můžete vesele ponořit do studia stránek DOPLŇKY, kde najdete (doufáme) všechno, na co byste se chtěli kdy zeptat. Včetně toho, o čem vám váš prodejce nic neřekne, protože se jedná o věci “konkurenční” nebo “neznačkové” apod.

Pokud vás napadá něco, co by tu mělo být vysvětlené a není, tak prosím napište na wildstar@wildstar.cz

Ceny a podmínky reklamy v odkazu!

©2000-2002 wildstar.cz - stránky příznivců XV-1600 Wildstar/Roadstar©
sponzoruje 20-20 Vision Graphics, Jihlava - studio, které tvoří Váš vizuální styl.